Τρίτη 4 Ιουνίου 2024

Τοποθέτηση στη συνεδρίαση Περιφερειακής Επιτροπής Περιβάλλοντος και Χωροταξίας 3-6-2024, για γνωμοδότηση επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου: Κατασκευή και λειτουργία Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΑΦΑ) υψηλής πίεσης Πάτρας, φερόμενης ιδιοκτησίας της εταιρείας ΔΕΣΦΑ Α.Ε.

 


Συζητάμε για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ενός Έργου που αποτέλεσε πεδίο αντιπαράθεσης του Δήμου της Πάτρας από τη μια, με την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας από την άλλη. Η αντιπαράθεση αφορούσε την επιμονή από πλευράς Δήμου να απορριφτεί η επικρατούσα πριν από 5 χρόνια ιδέα εγκατάστασης δεξαμενών και σταθμών αεριοποίησης LNG στην  Πάτρα και να προτιμηθεί στη θέση τους σύνδεση της Πάτρας με αγωγό Φυσικού Αερίου. Φαίνεται ότι ο Πελετίδης και η Λαϊκή Συσπείρωση με τη στήριξη του λαού της περιοχής για ακόμα μια φορά δικαιώνονται…

Το γεγονός ότι το φυσικό αέριο, οι αγωγοί, τα δίκτυα και όλο το «κύκλωμα» αποτελεί πεδίο κερδοσκοπικής αντιπαράθεσης μονοπωλίων του κλάδου, έχει οδηγήσει σε διάφορες παλινωδίες και καθυστερήσεις όλα αυτά τα χρόνια,   καταρχάς για το αν είναι βιώσιμος ο αγωγός, αν θα πρέπει να φτιαχτούν στην πόλη της Πάτρας τοπικά δίκτυα διανομής και μεταφοράς LNG με βυτιοφόρα, για το αν θα έπρεπε ο αγωγός να γίνει μέσω του άξονα Κόρινθος –Πύργος κλπ. Τελικά η συζήτηση καταλήγει στη σημερινή μελέτη και στην κατασκευή αγωγού από Μεγαλόπολη για ΒΙΠΕ Πάτρας και με αναμονή για τη σύνδεση του Πύργου.

Όλες αυτές οι παλινωδίες αλλά και η εξέλιξη αντίστοιχων έργων στην περιοχή μας αποκαλύπτουν ακόμα μια φορά πως όταν η ενεργειακή πολιτική και η ανάπτυξη των αντίστοιχων υποδομών σχεδιάζονται με αποκλειστικό κριτήριο τα συμφέροντα των μονοπωλίων στο χώρο της Ενέργειας και τις απαιτήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων, οδηγούμαστε σε αδιέξοδα για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα που αδυνατούν να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες, που "ματώνουν" λόγω του υψηλού κόστους των τιμολογίων σε ρεύμα - πετρέλαιο - φυσικό αέριο, σε συνθήκες που επικρατούν χαμηλοί μισθοί, χαμηλά εισοδήματα, υπέρογκη φορολογία.

Μην ξεχνάμε πως ένα από τα βασικά «κατηγορώ» της πρώην Περιφερειακής αρχής του κ. Νίκα που είχε την στήριξη της κυβέρνησης της ΝΔ, ενάντια στο «σύστημα Σαμαρά», ήταν το ποια εταιρία θα πάρει το έργο επέκτασης του αγωγού και της διασύνδεσης με τις πόλεις τις Πελοποννήσου.

Σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο, θα θέλαμε να γνωρίζουμε εάν υπάρχει συνέχεια του σχεδιασμού για εγκατάσταση δεξαμενών και μονάδων αεριοποίησης στην Πάτρα και ποια η σχέση τους με το έργο που συζητάμε σήμερα. Προχωράνε και θα διασυνδεθούν τα τοπικά δίκτυα με τον Δίκτυο του Κεντρικού Αγωγού; Ή θα αποτελέσει αυτός ο αγωγός την αποκλειστική πηγή Φ.Α. στην Δυτική Ελλάδα. Αλήθεια ένα πανάκριβο έργο που καλείται να το πληρώσει  ο λαός,  που είναι δεδομένο ότι θα ελέγχουν ιδιώτες καπιταλιστές, θα αφορά τελικά τους κατοίκους των μεγάλων πόλεων (Πάτρα, Πύργος, Αγρίνιο, Νησιά Ιωνίου) ή γίνεται αποκλειστικά για να έχει φτηνή ενέργεια η βιομηχανία στη ΒΙΠΕ Πάτρας;

Βέβαια εμείς σήμερα καλούμαστε να τοποθετηθούμε για την ΜΠΕ. Μιλάμε για ένα αγωγό 145 χιλιομέτρων που διασχίζει δάση , αγροτικές εκτάσεις, όρια οικισμών, όρια προστατευμένων περιοχών, όπως το δάσος της Φολόης, ποτάμια, ρέματα. κλπ Υπάρχει νομοθεσία που ρυθμίζει τον τρόπο που πρέπει να εκτελούνται αυτά τα έργα, παράλληλα όμως η ίδια νομοθεσία  αφήνει και «πορτοπαράθυρα» ανοιχτά για παράκαμψη δυσκολιών πάντα με γνώμονα την καταστροφική λογική «κόστους οφέλους». 

Με δεδομένη την κατά παραγγελία ΜΠΕ από την ΔΕΣΦΑ ΑΕ, εταιρία κολοσσό του κλάδου, που καταλήγει σε συγκεκριμένες προτάσεις με βασικό γνώμονα όχι την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών αλλά την βέλτιστη κερδοφορία, αδυνατούμε να τοποθετηθούμε για την συγκεκριμένη ΜΠΕ, έχουμε αμφιβολίες ακόμα και για το αν  οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας μπορούν να την παρακολουθήσουν, με την έννοια, ότι είναι σταθερή η πολιτική υποβάθμισης και η έλλειψη προσωπικού από όλες τις διοικήσεις τους.

Εμείς θα καταψηφίσουμε.